الرئيسية > السؤال
السؤال
هل فعلا فيه محبة و وحده وطنيه بين المسلمين والمسيحيين فى مصر
حوار الأديان | المسيحية | الإسلام 27‏/9‏/2009 تم النشر بواسطة target.
الإجابات
1 من 17
ايوه طبعا
طول عمرنا عايشن مع بعض واصحابنا وجيراننا مسيحيين ولا عملنا معاهم مشاكل ولا شوفنا منهم ما يؤذينا
وخدوا بالكم من حاجه ايه ( لكم دينكم ولي دين)
من ضمن السور الصغيره التي يسهل حفظها للاطفال
شرع الله ليس له مثيل
المهم ما نسمعش للناس اللي بره اللي عاوزه تثير الفتنه وقانا الله قتنه المحياى والممات
27‏/9‏/2009 تم النشر بواسطة ساره مصطفي.
2 من 17
طبعا، المصري مصري وكلهم اخوة ونعيش معا في امن وسلام كم من طبيب مسيحي يعالج مريض مسلم وكم من مدرس مسلم يعلم طلبة مسيحيين وغيره وغيره.
27‏/9‏/2009 تم النشر بواسطة لاشين.
3 من 17
هده نعمة نشكر الله عليها دائما ما دمنا فى الحياة
                                                اشكر الله على كثير نعمه
28‏/9‏/2009 تم النشر بواسطة ابا جهل.
4 من 17
>>>>>>>>>>>>>>> ((( لا ))) <<<<<<<<<<<<<<<<<

ودليل بسيط علي ذلك , قتل النصاري لأختنا وفاء قسطنطين التي أسلمت
وأسرهم ( حبسهم ) لأختنا كريستين مصري قليني بعدما أسلمت هي وغيرها من أخواتنا .
ويحرم حب النصاري لأنهم مشركين بالله عز وجل .
28‏/9‏/2009 تم النشر بواسطة مسلم موحد لله.
5 من 17
ايه الشر اللى بينضح منك ده يا موحد بالله ده هل تظن ان شخص مثلك يمتلك كل الكراهيه التى عندك من الممكن ان يكون قدوة لغيره وان يجعلنا نحن المسيحيين نحتذوا بكم با اخى ايه السواد ده كله وزعلان على وفاء وبتقول اتقتلت طيب انا لى عندك سؤال بعيد عن كونك مسلم لو انت صاحب اى ديانه هل ترضى على اختك ان تغير دينها وان فعلت ما رد فعلك اسالك وانا عارف اجابتك مسبقا
28‏/9‏/2009 تم النشر بواسطة stafros.
6 من 17
الاسلام يدعو الى الحب والسلام وطبعا فيه حب بين البشر مع اختلاف الاديان والدليل على ذلك ان اول هجره للمسلمين فى عهد الرسول صلى الله عليه وسلم كانت للحبشه والنجشى كان مسيحى واهل الحبشه مسحيين
والرسول صلى الله عليه وسلم كان يتعامل مع المسيحى واليهودى ولم يفرق فى المعامله وتزوج ماريه القبطيه
وسيدنا عمر ابن عبد العزير اعطى المسحيين من بيت مال المسلمين
طول عمر نا المصريين عيشين فى حب وسلام مع المسحيين والدليل اهل شبرا
28‏/9‏/2009 تم النشر بواسطة sleep.
7 من 17
لا طبعا
28‏/9‏/2009 تم النشر بواسطة رمروم باشا.
8 من 17
الوحده الوطنيه كذبه كبيره جداً
النصاري قتلوا وفاء قسطنطين لأنها إعتنقت الإسلام
شكلوا عصابات المهجر للتظاهر ضد أي مسئول مصري في الخارج وتشويه سمعه مصر
مسيحيه أسلمت قام أخوها بقتلها في الشارع وأصاب زوجها
الكنائس تبني كالقلاع للتحضير لحرب يعدها النصاري
كذلك من منطلق ديني لايجوز حب النصاري لأنهم مشركين وكفار
28‏/9‏/2009 تم النشر بواسطة بدون اسم.
9 من 17
بص يا سيدي

الاخوه المتشددين في مصر- بيكرهوهم و لكن مجبرين التعامل معهم و يتحاشو التعامل معهم قدر الامكان
الاخوه الوسط - عادي ممكن يكره واحد بس يكون عمل حاجه تأذيه و العكس طبعا

الناس المسلمين اسما - لا يعني لهم الموضوع شئ اصلا

و الناس الطبيعيين في مصر كل واحد في حاله اصلا ملوش دعوه دا مسيحي ولا مسلم

و لكن ليا نقطه لاحظتها كتير قوي قوي قوي ان المسيحيين في مصر لا يخدمون غير انفسهم يعني تلاقي واحد مسيحي مثلا عنده شغل في شركته هيعين واحد مسيحي و حتي لو المسلم افضل بكثير عندهم انتماء لبعض

دا اللي بيحصل و لو حد شايف يقول و بصراحه
28‏/9‏/2009 تم النشر بواسطة Binary.
10 من 17
أكيد والا لانفرط عقدها منذ سنين
عدا البعض ممن يريد اشاعة الفتنة بين الناس وهؤلاء لا مستقبل لهم فمكونات الشعب المصري الواحد بكل اطيافه يعيش جنبا الى جنب. وظهر غلاة و مشاغبين وضاعو في التاريخ.
29‏/9‏/2009 تم النشر بواسطة carcar121.
11 من 17
فيه موده بس مفيش محبه
29‏/9‏/2009 تم النشر بواسطة أمير الحيرة.
12 من 17
carcar121
كركر يانصاب ألم تقل لي أنك غير مصري ولاتعرف بلدنا
الأن أصبحت مصري وتفتي عن مصر
المثل المصري بيقول "الكذب مالوش رجلين"
30‏/9‏/2009 تم النشر بواسطة بدون اسم.
13 من 17
طبعا مفيش وحده وطنيه بينهم واللي يقول غير كده يبقاء عايش في مكان راقي شوية بعيد عن المشاكل ، واللي عايز يعرف الكلام ده يدخل علي اي جريدة مسيحية ويشوف اللي بيحصل فيهم بس ده مش بسبب ضعفهم لا بالعكس المسيحيين اقوي بالمسيح
30‏/9‏/2009 تم النشر بواسطة keromans.
14 من 17
الى كل اخوانى المصريين خد الحقيقة واسكت
مفيش محبة ولو فية هى معدومة وكمان المودة قليلة والاخ اللى بيقول ان المسيحيين مش بيشغلوا مسلمين فى شركاتهم لانهم مسلمين يا كابتن هو انت بتقرا الاخبار بالمقلوب اساسا فى عدد كبير من المسلمين بيعملوا كده وانا دليل على كده ومش لوحدى وناس كتير لكن اذاى المسيحى هيرفض تشغيل المسلم فى شغلة رغم انه افضل من المسيحى طيب منا ممكن اسهل عليك الامر وروح شوف الشركات الكبرى اللى بيمتلكها مسيحيين وهتلاقى ان 60% من العاملين فيها واكتر من المسلمين
والاخ اللى بيقول ان احنا قتلنا وفاء قسطنطين احب اقلك انتظر ظهورها قريبا على قناة اغابى اللى بتعرض على النايل سات
وبتقول ان احنا حبسنا كريستين وغيرها طيب روح شوف ايه هو سبب اسلمتهم وانت هتعرف
اقراء عن حد الرده يا بشمهندس
وفى النهاية احب اقول ان زى ما فيه مسلمين بيغلطوا فى المسيحيين فيه العكس ده لسبب ان الانسان مش كامل يا محترمين
اخرجوا من قوقعة الدين وتعاملوا مع بعضكم كبشر سيبكم من الدين
لانى من ساعه واحدة سمعت شخص زو مرتبة دولية عالية تصديفه قناة مشهورة يقول ان مصر لا تفيد بشىء واذا اردت الذهاب هناك فستذهب لمياه النيل فقط وقريبا لن تجدها ايضا
فوقوا يا بشر الحزب اللى لازم ننضم ليه هو مصر المدنية وليس مصر الدينية
1‏/10‏/2009 تم النشر بواسطة وافهموا.
15 من 17
لا يا لورد مجرد شعارات والقلب مليان سواد من الاتنين
1‏/10‏/2009 تم النشر بواسطة ظابط شرطة.
16 من 17
طبعا احنا و المسلمين اخوة
بس فيه اللي بيفرئوا بينا
2‏/10‏/2009 تم النشر بواسطة dear.
17 من 17
نعم لان الله سبحانه وتعالى ورسوله امرونا بذلك
لكم دينكم وليا ديني
2‏/10‏/2009 تم النشر بواسطة Louma.
قد يهمك أيضًا
دعوة لكل الاقباط والمسيحيين أولاً.....والمسلمين للاجابة
ما اسباب الفتنة بين المسلمين والمسيحيين فى مصر؟
إلى كافة المسلمين والمسيحيين الأقباط في مصر احذروا الفتنة على الأبواب
ثوار سوريا يعلنون انها ستكون دوله خلافه لا جمهوريه ولا وطنيه
هل يوجد تفريق حقيقي في العالم العربي بين المسلمين العرب والمسيحيين العرب
تسجيل الدخول
عرض إجابات Google في:: Mobile | كلاسيكي
©2014 Google - سياسة الخصوصية - مساعدة